Sota Monestir, 1 any sense respostes

Un cop presentades les al·legacions a la modificació puntual del PGOU a l’àmbit del Sota Monestir només ens queda esperar a la seva resolució. Portem 9 mesos esperant. Què farà l’equip de govern, les estimarà? O, com ens ensumem, les desestimarà a cop de majoria absoluta, estratègia utilitzada darrerament amb les decisions importants d’àmbit municipal? No ha de ser el nostre objectiu comptabilitzar quin grup polític o entitat ha presentat més al·legacions al projecte (un mer nombre no reflecteix la seriositat del contingut), i hem de ser ferms i manifestar el nostre rebuig sense caure en la contradicció de les abstencions als plens. La oposició a la urbanització de Sota Monestir ha de ser una lluita ferma i contundent en contra d’una de les operacions més salvatges de destrucció del patrimoni col·lectiu banyolí.

Les al·legacions1 que la CUP vam presentar fa una colla de mesos demanen la nul·litat d’aquest projecte per tal que es plantegi l’ordenació dins el procés de redacció del nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) i on es tingui en compte la ciutat com a conjunt i l’opinió dels seus ciutadans mitjançant un procés real de participació ciutadana. El procés dut a terme en el projecte de Sota Monestir l’any 2011 fou l'antítesi del que hauria de ser un procés de participació obert i eficaç, una autèntica bufetada a la participació ciutadana. I la mostra de la magnitud de l’engany és la tercera jornada de participació que hauria d’haver tingut lloc en el període d’exposició pública i que es pot consultar al document penjat la web de la l’ajuntament2. Aquest document aprovat pel Ple diu clarament que “durant el període d'informació pública, es dura a terme un acte informatiu obert per a tots els ciutadans i ciutadanes de la vila”. Aquest acte no s’ha fet. Per què els hi fa tanta por la participació ciutadana, senyors de l’equip de govern?

Ens volen justificar la modificació puntual per tal de complir les determinacions del Pla Director Urbanístic del Pla de l’Estany i en canvi el projecte no contempla aquestes determinacions. Es pretén modificar més del 50% del sòl urbanitzable restant al municipi amb el procés de modificació puntual (i no en el procés de revisió del POUM en si), un procediment destinat a alteracions parcials poc significatives, i molt menys estricte pel que fa als estudis previs i al procés de participació necessari. A més, tampoc s’han posat totes les eines necessàries per a una modificació urbanística d’una àrea tan gran i estratègica per la ciutat com són el Pla Especial de Recs i el Pla Local d’Habitatge. El primer, és actualment inexistent. L’últim, aprovat recentment, dictamina que a la ciutat hi ha actualment 733 habitatges buits i solars buits per edificar 1.400 habitatges. Tot plegat podria encabir més de 4.000 persones! Aquests números, sumats a la cada vegada més evident pèrdua de població, evidencien l’absència de justificació de la planificació prevista a la zona de Sota Monestir.

L’equip de govern no es va marcar un calendari per resoldre oficialment les al·legacions. “No hi ha pressa” manifestava el regidor d’urbanisme. Nosaltres, i els més de mil signants del manifest de la Plataforma Salvem Sotamonestir3 tampoc en tenim, de pressa. Esperarem a que ens justifiqui la necessitat de destruir uns horts i uns recs mil·lenaris per construir-hi nous habitatges, i que ens ho expliqui a tots i totes i que hi puguem dir la nostra. I que ens escolti. La seva majoria absoluta no justificarà (almenys no racionalment) la destrucció del patrimoni banyolí. Estarem atents a qualsevol moviment per part seva, sigui en forma de jornada informativa pública o sigui en el Ple on es resolguin les al·legacions i es digui a terme l’aprovació definitiva, per mobilitzar-nos i reclamar unànimement que aturi i repensi aquest projecte. No li’n quedi cap dubte. Ens refermem en el convenciment que aquest projecte és insostenible i que aboca la ciutat a un creixement sota el dictat del mercat immobiliari especulatiu, i apostem per un model de ciutat que faciliti l’accés als habitatges buits que ja tenim, que conservi i potenciï els horts i aposti per la preservació del patrimoni històric local, que aposti per un altre tipus de mobilitat que no prioritzi el cotxe privat, i que contraposi el petit i mitjà comerç i el producte local a les grans superfícies.

(1) Les al·legacions de la CUP a la Modificació puntual del PGOU a l’àmbit de la Ronda Monestir -Riera Canaleta les podeu trobar fent clic aquí

(2) Facilitem l’enllaç per la gran dificultat de trobar els documents a la web de l’ajuntament, tot sigui dit:

(3) La Plataforma Salvem Sotamonestir és la suma de diferents persones i col·lectius de Banyoles que té com a objectiu la preservació i ordenació digna d’aquest espai tan singular de la nostra ciutat. Més informació a http://www.salvemsotamonestir.blogspot.com/