L’Ajuntament de Banyoles aprova una moció de la CUP a favor del model català d’immersió lingüística

L’Ajuntament de Banyoles va aprovar en el ple d’aquest dilluns a la nit per unanimitat una moció de la Candidatura d'Unitat Popular (CUP) per la qual el consistori rebutja la sentència del Tribunal Suprem espanyol contra el model català d’immersió lingüística. La triple sentència obliga la Generalitat de Catalunya a incloure el castellà com a llengua vehicular a l’escola, dinamitant així un model que resulta essencial per a la normalització de la llengua catalana. La CUP valora positivament l’aprovació de la moció que va presentar la regidora d’ICV, Núria Langa, atès que la CUP encara no disposa de representació. És per això que proposarà un canvi en el reglament per tal que les entitats pugin participar als plens.

L’Ajuntament de Banyoles rebutja les sentències del Suprem, manifesta el seu suport al sistema d’immersió lingüística de les escoles catalanes i insta el Parlament i el Govern a complir la Llei d’Educació de Catalunya. El ple municipal celebrat aquest dilluns va aprovar una moció de la CUP, que considera que d’aplicar-se la sentència es generaria “una segregació per motius lingüístics dins de les aules”. La sentència obliga a introduir el castellà com a llengua vehicular en igualtat de condicions al català “de manera proporcional i equitativa en tots els cursos” i obliga a demanar als pares en quina llengua volen escolaritzar els fills. A més, obligar l’escola a realitzar totes les comunicacions orals i escrits als pares en ambdues llengües. La CUP remarca que “l’única llengua pròpia dels Països Catalans és el català i per tant l’escola ha de tenir únicament aquesta llengua com a vehicle d’ús general”.

Per la CUP, aquestes sentències “representen la fi del sistema d’immersió lingüística, que recordem que està avalat i valorat per la Unió Europea i que ha fet possible la cohesió lingüística i social dels ciutadans del Principat”. En aquest sentit, asegura que es tracta d’”una nova agressió al poble català i a la seva llengua per part de l’estat espanyol, tal com ve fent en els darrers temps”.

La moció pretenia que els càrrecs electes es posicionessin en contra de “qualsevol agressió contra la nostra llengua amb l’objectiu de la seva extinció” però en concret en contra d’aquestes sentències contra la immersió, un model, assenyala la CUP, “que ha suposat un model d’èxit tal com demostra el darrer informa PISA”.

L’Ajuntament ha acordat comunicar als parlaments català i espanyol el seu rebuig i insta les institucions “a fer complir les sentències”. A més, dóna suport als centres educatius en la seva tasca a favor de l’ensenyament en català així com a les iniciatives que des de la societat civil “s’impulsin amb l’objectiu de mostrar el rebuig contra aquestes sentències i en defensa de la llengua catalana”.

En defensa de la participació ciutadana als plens

La moció va ser presentada per la regidora d’ICV, Núria Langa, atès que la CUP encara no té representació a l’Ajuntament de Banyoles. En aquest sentit, la formació anuncia que plantejarà un canvi en el reglament, que impedeix que una persona aliena al ple pugui presentar propostes. La CUP està a favor que les entitats pugin participar activament al Ple ja que considera que és “part de l’aprofundiment democràtic”. “Les associacions locals podrien intervenir al ple ja sigui fent preguntes, precs o defensant mocions”, considera.

Concentració a Banyoles a favor de la immersió

La CUP va ser l'única formació política que va convocar una concentració a Banyoles perquè la ciutadania rebutgés la nova agressió contra el català. En aquest sentit, mig centenar de persones es van congregar davant de l'Ajuntament, responent una crida nacional de la CUP que va aconseguir que en centenars de poblacions es fes el mateix.

Concentració a Banyoles contra la sentència del Tribunal Suprem

Mig centenar de persones es concentra a Banyoles per la dignitat del català