CiU impedeix que l'Ajuntament de Banyoles doni suport a la campanya #novullpagar

L’equip de govern de l’Ajuntament de Banyoles va impedir al ple de dilluns que prosperés una moció a favor de la campanya d’insubmissió als peatges que van presentar de forma conunta tots els grups de l’oposició: Junts per Banyoles, la CUP i ICV.

La moció, defensada per la regidora de la CUP Sandra Pazos, demanava que l’Ajuntament se solidaritzés amb els ciutadans que practiquin el #novullpagar i que instés el Servei Català de Trànsit a no tramitar les denúncies de les empreses concessionàries contra els conductors que es neguin a pagar el peatge. Així mateix, instava el consistori a exigir a Abertis que mentre les obres de desdoblament de l’N-II no estiguin finalitzades, el tram d’autopista que els gironins es veuen obligats a utilitzar com a alternativa sigui gratuït.

D’altra banda, la proposta demanava a l’Ajuntament que reclamés als governs català i espanyol “el desmantellament de tots els peatges en aquells trams d’autopista en què ja s’ha amortitzat la inversió que aquesta companyia va fer en la seva construcció”.

Pazos va afirmar la campanya #novullpagar és una legítima forma de protesta contra l’espoli fiscal i la manca d’inversió en infraestructures i va defensar la desobediència civil que a única forma per acabar amb el desgreuge que suposa que a Catalunya el 67% de les vies ràpides siguin de pagament i el 33% gratuïtes mentre a la resta de l’Estat la proporció és de 20% de peatge per 80% de lliure circulació. Aquest fet, assegura la CUP, suposa “un esforç econòmic desmesurat i injust pels catalans que només beneficia una minoria empresarial”.

Noguer, membre del Consell d’Administració de La Caixa

D’altra banda, Pazos va acusar l’equip de govern banyolí de donar suport a les empreses privades per davant dels ciutadans posant-se de la part d’Abertis evitant rebutjar que tramiti multes contra els ciutadans catalans que demanen que s’acabi el greuge que suposa pagar per unes peatges amortitizats des de fa dècades. En aquest context, la CUP recorda que el Govern ha acudit a una llei d’origen franquista per amenaçar amb multes de 100% els insubmisos.

La CUP creu que l’equip de govern de Banyoles prioritza els interessos privats o particulars enfront de l’interès col·lectiu. I en aquest sentit destaca que l’alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, és vocal del Consell d’Administració de La Caixa, principal accionista d’Abertis. Per tot plegat, la formació considera que “l'Ajuntament, com a institució representativa, té el deure moral de posicionar-se a favor dels drets dels seus ciutadans”.

Municipalització de la Barca

Al ple de dilluns tots els grups a l'oposició van votar en contra del nou concurs de concessió del servei de barca de passatgers. Junts per Banyoles, la CUP i ICV van rebutjar el procés de compra de la barca turística. La CUP aposta per la municipalització del servei que possibilitaria treure'n rendibilitat a través d'un projecte social i pedagògic.

El regidor Ferriol Masó va defensar que qui ha de gestionar l'embarcació ha de ser 'el poble de Banyoles, aquest ajuntament' a través d'un model que 'més que rendibilitat econòmica hauria de tenir una rendibilitat social amb un clar projecte pedagògic'. 'Crec que hauríem de tenir dignitat i ser capaços de fer una cosa atractiva, perquè així els números sortirien', va dir.