[Re] Pensem la República Catalana

Ahir es va realitzar al Casal Popular Independentista del Pla de l’Estany un dels actes programats dins les Jornades (Re)Pensem la República Catalana, impulsades per la territorial de la CUP Nord-Oriental i que estan compostes per múltiples xerrades arreu de les comarques gironines. Les Jornades tenen l’objectiu de treballar diversos eixos que afecten concretament a la realitat dels i les habitants del territori i volen ser una eina més per a la difusió i el debat entre totes aquelles persones que consideren una altra forma d’entendre la política i la societat. La voluntat és que dels debats que surtin de les Jornades es recullin les idees principals que bastiran el programa electoral de la CUP Crida Constituent per a les properes eleccions del 27S. Així els eixos programàtics de la CUP sorgiran a partir del debat entre múltiples agents: els propis habitants, activistes de base, acadèmics i participants de la candidatura.

L’acte va girar entorn el debat sobre la sobirania alimentària, entenent com aquesta la capacitat de decidir de forma democràtica, i des de les necessitats del poble català, elements diversos que van des de la producció i consum d’aliments en una era d’extrema desregulació i menysteniment del camp i l’ofici de pagès, fins a la gestió forestal i del territori.

Per enfocar aquestes problemàtiques, vam comptar amb la presència de Clara Griera, enginyera tècnica agrícola i membre de Terra Franca i de Pep Riera, pagès, fundador d’Unió de Pagesos i activista sindical i polític. Cal destacar també l’elevada participació del públic, compost tant per pagesos, ramaders, enginyers agrònoms, com gent sense cap vinculació amb el camp, però preocupada per una problemàtica que afecta a tota la població.

Entre tothom es van desgranar les principals problemàtiques del camp català, com l’enorme dificultat d’accés a la terra, l’especulació, i un model enfocat cap a l’agricultura i ramaderia químiques i els greus desequilibris territorials que comporta. Finalment, es va concloure amb la necessitat de vincular dins un projecte ampli de canvi de model agrícola i de gestió del territori a diversos subjectes més enllà de la pagesia i els moviments ecologistes, via que passa per implicar al conjunt de la població catalana que també es veu, directa i indirectament, afectada per un model de gestió capitalista i neoliberal del camp català.