L'estany, bé comunal

L’equip de govern ha aprovat la cessió durant 50 anys d'una part d'aquest bé comunal (incloent una franja de la riba de l’estany i una pesquera) al Club Natació Banyoles (CNB) per a fer-ne un ús privatiu. És a dir, ha cedit a una entitat privada part d’un bé comunal sense consultar-ho als seus legítims propietaris, que són els veïns de la ciutat.

La pesquera coneguda com a Pesquera Agustí ha estat adquirida per l’Ajuntament per 20,000€ i tot seguit cedida al CNB. Recordem que les pesqueres són també un bé comunal (és a dir propietat de tots els veïns de la ciutat) però amb una concessió administrativa a particulars que s’exhaureix un cop el propietari traspassa. És a dir, l’Ajuntament ha decidit pagar amb els diners dels ciutadans una pesquera que ja era dels ciutadans per acabar cedint-la a una entitat privada. I tot això sense consultar-los.

El dret a pas dels veïns de la ciutat per la riba de l’estany ha estat bloquejat per les instal·lacions del CNB durant dècades: una tanca n'impedia el pas. Una de les raons que ha utilitzat l'Ajuntament per cedir gratuïtament per 50 anys més aquest dret de pas és que el camí ha estat en desús durant una colla d’anys. Hem d'entendre amb això que l'Ajuntament creu que els ciutadans haurien d'haver saltat la tanca per legitimar el seu dret de pas?

La privatització del front d’estany va en contra de potenciar-ne l’atractivitat natural i de dignificar un espai declarat Bé Cultural d’Interès Nacional en la categoria de Jardí Històric. L’any 1991 el CNB va cedir el dret de superfície de les seves instal·lacions a l’Ajuntament amb l’objectiu d'atraure diners públics per a la seva remodelació i ampliació. Un cop feta aquesta inversió pública de prop de 600 milions de les antigues pessetes l’Ajuntament ara retorna el dret d’ús al CNB. És a dir, mitjançant aquesta maniobra, el CNB ha aconseguit una injecció de cabals públics per a uns interessos privats.

A més a més, l’Ajuntament cedeix més de 10,000 m de terreny municipal per a les seves instal·lacions (terrenys on s’ubiquen la gespa, la piscina exterior i les pistes) i en els propers mesos s’aprovarà també l’ampliació de les instal·lacions del CNB, afectant a una part del Parc de la Draga.

La Candidatura d’Unitat Popular no posem en dubte en cap moment la tasca que fa el CNB en el foment de l’activitat física i la pràctica de l’esport per als escolars i entitats socials, així com de promoció de la ciutat. Però pensem que aquesta pràctica és totalment compatible amb el dret d’ús del front d’estany per part de tots els veïns, tant socis com no socis del CNB, propietaris del bé comunal. No entenem com, tenint en compte la importància d’aquest tema i la durada de la cessió (50 anys) no s’ha efectuat una consulta popular que li doni validesa. Exigim que qualsevol actuació que es dugui a terme en aquest sector formi part d’un projecte de front d’Estany digne i que incorpori un procés de participació pública, on tots els banyolins i banyolines puguem dir la nostra sobre el model que volem.